Pautan Terhebat

Tuesday, July 19, 2011

145 Isteri memukul suami di Arab Saudi - banyak tu kes..


JEDDAH: Kira-kira 145 isteri memukul suami masing-masing setiap bulan di Arab Saudi dan perbuatan mereka menyumbang kepada 20 peratus kadar purata tahunan bagi kes seumpama itu menurut laporan polis Jeddah.

Isteri hanya bertindak melakukan keganasan fizikal selepas mencapai tahap yang tidak dapat dibendung dan dikawal, kata anggota Suruhanjaya Hak Asasi Arab Saudi, Fathiyyah Al-Qurashi, yang dipetik akhbar Arabnews. 
 
Fathiyyah menolak semua jenis keganasan tidak kira yang dilakukan lelaki atau wanita, tetapi berkata wanita mempunyai beberapa cara untuk meluahkan kemarahan termasuk keganasan. 

Beliau meminta supaya lebih banyak pusat kaunseling keluarga dan institusi sosial diwujudkan bagi mengendali trend ini.

“Kita perlu memberi perhatian lebih kepada masalah ini sebelum ia menjadi lebih teruk,” tambahnya.

Ketua Jabatan Perdamaian di Mahkamah Awam, Makkah, Mokhtar Muhammad Mawloud yang juga kaunselor keluarga memberitahu yang jabatannya turut menyelesaikan pertelingkahan antara suami dan isteri.

“Ada satu kes, isteri sering memukul suaminya, tetapi suaminya sering mendiamkan diri dan hanya membuat laporan mahkamah selepas tidak tahan dipukul di depan keluarga mentuanya,” katanya.
Mokhtar berkata satu lagi kes, seorang isteri memukul suaminya secara ganas kerana suaminya mengejutkan wanita itu untuk solat Subuh.

“Lelaki itu mengadu yang beliau hanya mengejutkan isterinya yang sedang tidur lena untuk mengerjakan solat Subuh. Wanita itu naik berang dan mula memukul suaminya. Lelaki itu kemudian membuat aduan ke mahkamah,” katanya. – Agensi
 
P/s : hahahah.. kejut subuh pun kena pukul.. kalau tengok luaran kat malaysia, pak arab nie nampak gagah je..rupanya kena pukul.. ape pun x bole..

credit untuk : bharian

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...