Pautan Terhebat

Thursday, May 21, 2009

KESABARAN


Ya Allah aku mohon padamu kuatkanlah hatiku ini
sebenarnya terlalu banyak berlaku padaku akhir2 ini.. aku rasa aku dah xleh nak handle dah.. ntahla.. aku sangat kusut.. kadang2 benda ini terlalu menganggu kehidupan aku.. hatiku sangat sakit.. ntah kenapa baru sekarang baru terjadi padaku.. tahun 2009 terlalu banyak dugaan untuk diriku sebenarnya..memang ada hikmah di setiap kejadian, keadaan... tapi aku sepatutnya menghadapinya dengan tabah dan bersabar.. kenapa kadang2 aku terlalu memikirkannya.. 'kiman,, bangun...ni semua hasutan syaitan nie..ko kena bangun kiman..syaitan suka ko bersedih, runsing, gundah gulana,..sebab dia tahu kelemahan ko kiman...ko kena kuat kiman..' Ya Allah kau berilah aku kekuatan tu Ya Allah.. aku tumbang sekarang..doakan aku bangkit kemudian hari..
AKU SEPATUTNYA KENA TERIMA KENYATAAN
aku hanya mampu merancang, Allah juga yang menentukan. Sebagai manusia, aku tak boleh menentukan kehidupan kerana segalanya bergantung kepada takdir dan ketentuan Ilahi. Sekarang ni aku perlu lakukan ialah berusaha untuk mengubah nasibku sekarang nie.. adakalanya aku bernasib baik, tetapi ada masanya aku juga diuji pelbagai dugaan. Aku perlu hadapinya dengan tenang dan reda kerana setiap perkara ada hikmahnya.,.mugkin aku lepas nie sentiasa berhati2 dan alhamdullillah telah menjadikan aku insaf.. InsyaAllah.
AKU SEPATUTNYA BERSYUKUR
1- aku dilahirkan sempurna.
2- aku punyai keluarga yang sempurna.
3- aku dilahirkan cukup agama.
4- aku habis segala pendidikan ku.. aku hebat..upsr,pmr,spm,dip,deg...
5- aku punyai bebudak umah yang sentiasa baik dan sentiasa risau akanku
6- aku punyai kerjaya.
7- aku punyai budi pekerti
8- aku punyai ati dan perasaan.
9- sebab Allah xnak bagi aku lalai dengan segala yang aku lalui.. Dia bagi aku dugaan nie.. Alhamdullillah.. segala2 nya datang dari Allah..
10- sebab aku pandai bekerja..bole handle semua situasi tapi kenapa situasi sebegini terlalu payah bagiku. aku perlu banyak bersabar.."Assabarul minal Iman"
11- aku masih bernafas, boleh melakukan ibadah kepada Allah
12- aku masih tahu asal usulku
13- aku tahu mana aku berpijak
14- aku xmenyakiti hati orang. kalau ada aku mintak maaf
15- aku ada impian, cita2.. (kejarlah ia kiman...)
16- dan aku perlu ingat bahawa segala anggota yang ada pada diriku bukan untuk aku..semuanya kepunyaan ALLAH...

1 comment:

Anonymous said...

yg ke 16 tue bkn amik ayat ila ker??? cam pnh ku lafas kn jer...ahahaha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...